top of page

9 tips om je metabolisme te boosten!

Metabolisme is eigenlijk een reeks van chemische processen in elke cel van ons lichaam, die ervoor zorgen dat de calorieën die wij eten worden omgezet in energie. Als we cijfers zien over het metabolisme van een persoon, gaat het meestal over het basaal metabolisme = de energie die het lichaam verbruikt in rusttoestand (24h, liggend met een temperatuur van 21°).


De snelheid van je metabolisme wordt door meerdere factoren bepaald; o.a. door erfelijkheid, leeftijd, geslacht.... Zo kunnen sommige mensen eten wat ze maar willen zonder bij te komen en anderen komen al snel bij als ze bvb een ijsje eten. Mannen verbranden sneller en meer calorieën dan vrouwen. Hoe ouder we worden, hoe trager ons metabolisme wordt...






Toch zijn er wel enkele trucjes die ons metabolisme kunnen versnellen. Probeer van deze trucjes "gewoontes" te maken !



1. Eet vaker

Door verdeeld over de hele dag kleine porties te eten houd je de verbranding goed op gang. Door slechts 3 x (grotere) maaltijden te consumeren ga je ervoor zorgen dat je metabolisme wordt vertraagd en in spaarstand komt. (het lichaam moet nog lang toekomen met de geleverde calorieën. Probeer ook 's morgens dadelijk te eten en sla zeker het ontbijt niet over.



2. Eet meer proteïnen

Proteïnen spelen een zeer belangrijke rol bij het afvallen en behouden van een gezond gewicht. Je lichaam heeft meer energie nodig voor het verteren van proteïnen dan voor het verteren van bv. vetten. Daarbij geven proteïnen langer een voldaan gevoel. Bovendien zijn het belangrijke bouwstoffen voor onze spieren. Bij volgend puntje zal je zien dat deze spieren op hun beurt bijdragen tot een beter metabolisme. Een laatste belangrijk punt wat over proteïnen moet worden gezegd : bij een dieet zal uw metabolisme onvermijdelijk vertragen, het verhogen van de inname van proteïnen zal dit echter sterk beperken.



3. Eet onbewerkte voeding

Vroeger kwam al onze voeding recht uit de natuur. Ook vandaag zijn deze producten nog steeds het beste voor ons lichaam. “Eet daarom veel vis, fruit, granen, groenten, vlees en eieren en blijf zoveel mogelijk weg van bewerkt eten. Bewerkte voeding bevat teveel chemische toevoegingen zoals artificiële zoetmakers, kleurstoffen en bewaarmiddelen – die het metabolisme verstoren.



3. Bouw spiermassa op

Spieren verbranden meer calorieën dan lichaamsvet. Ook in rusttoestand blijven je spieren energie verbruiken. Tijdens een dieet verlies je vaak spiermassa. Om dit te vermijden bouw je best meer beweging en/of gewichtstraining in en eet je best wat extra proteïnen.



4. Doe nooit aan "crash" diëten

Een crash dieet is catastrofaal voor je metabolisme: je metabolisme zal aanzienlijk vertragen (gaat op spaartoestand) zelf nog een tijdje nadat je terug gewoon eet (de calorieën komen dan heel erg hard aan : jojo effect). Bovendien is het bij een crashdieet onvermijdelijk dat je veel spiermassa verliest.



5. Eet pikant

Wanneer je gekruid eet, wordt je metabolisme versneld na de maaltijd. Dit effect is echter niet langdurig.



6. Drink zwarte koffie of groene thee

Koffie en groene thee hebben een licht stimulerende werking op de stofwisseling. Drink je koffie wel zwart, suiker en/of melk verminderen de stimulerende werking.



7. Beweeg

Zorg voor voldoende beweging. Neem je fiets i.p.v. de wagen, of ga te voet.

Sporten in de vroege uurtjes zorgt ervoor dat je metabolisme de hele dag sneller werkt!



8. Slaap voldoende

Goed en genoeg slapen is belangrijk voor je algemene gezondheid maar je slaap beïnvloedt ook je metabolisme. Als je vaak weinig slaapt of gebroken nachten hebt, zal je stofwisseling trager verlopen.



9. Drink voldoende water

Anderhalve à twee liter water per dag zuivert je lichaam van afvalstoffen en zet je metabolisme in zesde versnelling. Schol!




295 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page