top of page

Meer zoet door minder suiker



Tijdens de eerste periode van mijn voedingstraject mogen mijn klanten geen toegevoegde suikers eten. Waarom dit zo is?

Vaak denkt men dat dit is omdat suikers “dikmakers” zijn, veel “calorieën” bevatten. Klopt! Maar er is een andere, voor mij minstens zo belangrijke reden… Ik leg het je uit :


In onze Westerse samenleving wordt er immens veel suiker geconsumeerd. Deze overmatige consumptie leidt tot gewenning, zodat we steeds meer suiker nodig hebben om dezelfde zoetheidsbeleving te ervaren. Dit proces begint reeds op zeer jonge leeftijd. Van babykoekjes tot snoepjes, tot frisdrank en Leo…hierdoor krijgen we reeds op jonge leeftijd moeite om aan zoete etenswaar te weerstaan. Dan krijg ik in mijn praktijk vaak te horen: Ik ben een “zoettebek”. Maar we zijn dit niet “van nature”



Het bijkomende gevaar van deze “gewenning” is dat voedingswaren met natuurlijke smaken, die minder zoet zijn, als “minder aantrekkelijk” of als “minder lekker” worden ervaren.

Dit komt omdat je smaakpapillen verantwoordelijk zijn voor het detecteren van verschillende smaken, waaronder zoet, zout, zuur, bitter en umami. Als je regelmatig veel suiker eet, zullen je smaakpapillen gewend raken aan deze intense zoetheid, waardoor andere smaken minder opvallen!


Gelukkig is dit proces omkeerbaar.


Suiker is echter zeer verslavend. Er is dus wel wat doorzettingsvermogen nodig om de verslavingscyclus te doorbreken. Bij het verwijderen van (toegevoegde) suikers uit het voedingspatroon kunnen er aanvankelijk ontwenningsverschijnselen optreden, zoals hevige verlangens naar suikerhoudend voedsel en hoofdpijn. De hoofdpijn zal snel verdwijnen, omdat je lichaam zelf snel afkickt van suikers. Je smaakpapillen hebben langere tijd nodig.


Na verloop van tijd zullen je smaakpapillen zich echter aanpassen aan de nieuwe lagere suikerinname. Dingen die je voorheen misschien niet als zoet had ervaren, kunnen nu veel zoeter smaken omdat je smaakpapillen gevoeliger zijn geworden. Hierdoor zal je natuurlijke smaken terug beter herkennen en als intenser ervaren.


Een klant zei me onlangs :

“Elly, ik wist niet dat appelsienen zo zoet waren, ik at dit vroeger nooit, nu vind ik ze superlekker. Maar ook de rest van mijn eten smaakt beter, puurder dan vroeger…”


Zalig toch!


Waarschijnlijk trap ik open deuren in wanneer ik zeg dat (toegevoegde) suikers niet goed voor ons zijn.

Minder suiker betekent : een betere bloedsuikerspiegel, gezonder gewicht, meer energie en tevens minder risico op tandbederf, leververvetting en hoge bloeddruk.


Het is niet zo dat je nooit eens geen ijsje of koekje mag eten, maar beperk dit wel. Wees je ervan bewust dat verslaving aan suikers meer mensen treft dan eender welke andere verslaving…..en dat hoe minder suiker je eet, hoe zoeter alles smaakt !



79 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page