top of page

Trainen op nuchtere maag of toch maar niet?


De éne zweert bij trainen nog voor het ontbijt terwijl anderen beweren dat je eerst een bord spaghetti moet verorberen alvorens aan de slag te gaan. Wat is het nu?

Wel, ze hebben beide gelijk (en ongelijk).

Trainen op een lege maag kan voor sommige mensen gunstig zijn, terwijl het voor anderen mogelijk niet de beste optie is. Het hangt af van verschillende factoren, zoals het type training, de intensiteit van de training, de persoonlijke voorkeuren en de individuele reacties van het lichaam.

Een voordeel van trainen op een lege maag is dat het lichaam de opgeslagen glycogeenvoorraden en vet als brandstof kan gebruiken tijdens de training, omdat er geen recente inname van koolhydraten is om als energie te gebruiken. Hierdoor kan het lichaam tijdens de training meer vet verbranden en kan dit bijdragen aan gewichtsverlies.


Aan de andere kant kan trainen op een lege maag ook nadelig zijn, vooral als de training intensief is. Koolhydraten zijn onze “snelle energieleveranciers “ en zorgen dus voor brandstof in de vorm van glucose. Zonder deze brandstof kan het moeilijker zijn om een ​​intense training vol te houden en dit kan leiden tot vermoeidheid, duizeligheid of flauwvallen. Bovendien kan trainen op een lege maag leiden tot spierafbraak.


Tijdens het afvallen houden wij in de gaten dat je vooral vetten verliest en geen spieren. Dit omdat spieren veel calorieën verbranden, zelfs in ruststand, dus zelfs als we slapen. Heel belangrijk om af te slanken of om op gewicht te blijven!

Wanneer je intensief gaat trainen, is het dus altijd aan te raden om dit NIET op nuchtere maag te doen,. Je lichaam gaat dan eiwitten als energiebron moeten gebruiken, en dit zijn de bouwstoffen van onze spieren!


Over het algemeen kan trainen op een lege maag voor sommige mensen nuttig zijn, vooral voor matige inspanningen (en maximum een 45 min) terwijl het voor anderen minder effectief kan zijn of zelfs nadelig. Het is belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren en uit te zoeken wat voor jou het beste werkt, door bijvoorbeeld te experimenteren met verschillende soorten voeding en trainingsintensiteiten.

Als je twijfelt of vragen hebt, kun je het best advies inwinnen bij een sportarts of voedingsdeskundige. Liefs, Elly




Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page