top of page

Gezond eten hoeft niet duur te zijn!!

Ja, ik weet wel, als je gezond wilt eten zal je iets dieper in je portefeuille moeten tasten dan wanneer je de goedkoopste variant van voorverpakte lasagne in huis haalt… Maar in deze lasagne zit dan ook NIETS dat je lichaam sterker maakt en bovendien vind ik hem niet te vr*ten.

En dan hoor ik vaak de opmerking: Maar gezond eten is te duur! Het klopt dat gezond eten vaak duurder is maar als je een aantal zaken in de gaten houdt, dan kan je best vrij goedkoop en toch gezond eten op tafel toveren!

Enkele tips:

Plan je maaltijden: Maak een weekmenu en maak een boodschappenlijst op basis van de maaltijden die je wilt bereiden. Op deze manier koop je alleen de ingrediënten die je nodig hebt en voorkom je verspilling. Bovendien bespaar je hiermee niet alleen geld, maar ook tijd!


!! Extra tip: Kijk eerst even wat er nog in je voorraadkast en ijskast ligt alvorens je de weekplanning maakt, zodat er geen producten vervallen!

Koop seizoensgebonden en lokale producten: Seizoensgebonden groenten en fruit zijn over het algemeen goedkoper en verser. Bezoek lokale markten of boerderijen waar je vaak voordelige deals kunt vinden.

Kook zelf: Kant-en-klare maaltijden en afhaalmaaltijden kunnen duur zijn en zijn vaak minder gezond. Door zelf te koken bespaar je geld en heb je controle over de ingrediënten die je gebruikt.

Maak gebruik van peulvruchten en volkorengranen: Peulvruchten zoals bonen, linzen en kikkererwten en granen zoals bruine rijst, volkorenpasta en havermout zijn goedkoop en voedzaam. Ze kunnen de basis vormen voor veel gezonde maaltijden.

Verminder je vleesconsumptie: Vlees is vaak duurder in vergelijking met plantaardige eiwitbronnen. Eet één of twee dagen per week vleesvrij en kies voor goedkopere eiwitbronnen zoals bonen, eieren of tofu.

Gooi restjes niet weg: Verspil geen voedsel. Bewaar restjes en gebruik ze voor volgende maaltijden. Je kunt ze combineren met andere ingrediënten of invriezen voor later gebruik.

Beetje pastasaus over? Maak de volgende dag een gezonde croque bolognaise met volkorenbrood, parmaham en mozzarella

Vergelijk prijzen: koop in bulk of diepvriesproducten: Vergelijk prijzen in verschillende supermarkten en let op aanbiedingen. Koop houdbare producten zoals rijst, pasta, in bulk omdat dit vaak voordeliger is.

Diepvriesgroenten en fruit zijn soms voordeliger dan hun verse variant. Ze zijn ook vaak even gezond. Bovendien kan je ze lang bewaren

Drink water: Vermijd het kopen van frisdranken, vruchtensappen en andere dranken. Deze zijn vaak duur en bieden geen meerwaarde binnen je voedingspatroon. Water is de meest gezonde en goedkope keuze.

Beperk snacks en junkfood: Snacks en junkfood kunnen snel oplopen in kosten. Beperk ze tot een minimum en kies in plaats daarvan voor gezondere alternatieven zoals vers fruit, groenten, yoghurt of noten.

Maak grote porties en vries in: Bereid grote porties van maaltijden en vries de restjes in. Dit bespaart niet alleen geld, maar ook tijd op drukke dagen.


Laatst maakte een klant de opmerking: Eigenlijk is 80% van wat er in de supermarkt ligt overbodig! En gelijk heeft ie!!


80% van wat we in de supermarkt vinden is eigenlijk helemaal niet goed voor ons. Het zou leuk zijn als het andersom zou zijn: 80% gezonde etenswaren en 20% ongezonde…maar dat is vrees ik een utopie!





48 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page